Balladen Om Flykten

Om natten gick vi, ingen sÄg
hur vi pÄ smala stigar drog.
Och nÄgra tröttnade och dog
och dom fick ligga dÀr de lÄg.
Men vi Àr kvar ers excellens,
fÄr vi passera eder grÀns?

Vi har ett namn, vi har en kropp
vi kÀnde till en flyktings stig.
PĂ„ natten gick vi i det krig,
framför oss finns vÄrt sista hopp
förbarma er herr general
slÀpp fram oss genom dödensdal.

Vi saknar pass, herr indendent
de brann nÀr allting annat brann.
VÄr existens betvivlar man,
vi lever men vÄrt namn Àr brÀnt.
förbarma er herr intendent,
vi rÄr ej för, att detta hÀnt.

FörlÄt oss snÀlle, herr soldat
men om det finns nÄn' frihet hÀr,
sÄ stÀll ifrÄn dig ditt gevÀr,
och lÄt oss komma in, kamrat!
förbarma dig dÄ herr soldat,
se branen som behöver mat.

För barnen irrar vilsna kring,
utan att fatta och förstÄ.
dom kan vÀl ni ta vara pÄ
för dom har inte gjort nÄgonting.
Ers excellens, kom hit och hör,
vad tror ni barnen grÄter för?

Vi flydde till, vÄr sista chans,
Ers excellens som kan och vill,
öppna den grÀns vi har kommit till
vart ska vi annars gÄ nÄgonstans?

Ja, svara oss ers excellens,
fÄr vi passera eder grÀns?
Ja, svara oss ers excellens,
fÄr vi passera eder grÀns?


source: Songteksten.nl

Language: swedish